Wiata samochodowa jest idealnym rozwiązaniem tam gdzie nie ma możliwości budowy garażu. Wąska działka znacznie zawęża możliwości wyboru projektu domu z garażem. Jeśli więc chcemy chronić swój samochód przed warunkami atmosferycznymi rozwiązaniem może być postawienie dodatkowego zadaszenia. Takie rozwiązanie oczywiście nie zastępuje tradycyjnego garażu, który może być nawet zimą ogrzewany. Jednakże zadaszenie ochroni karoserię naszego auta przed promieniami UV latem oraz marznącym deszczem i śniegiem zimą. Dzięki temu śpiesząc się rano oszczędzimy czas który stracilibyśmy na skrobaniu szyb.
Wiata garażowa a przepisy prawa
W przypadku wiat o powierzchni nie przekraczających 50 m2 stawianych na działce, na której znajduje się budynek mieszkalny lub przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe, nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę jak i wykonanie zgłoszenia budowy takiej wiaty. Przeczytaj o informacjach technicznych, które moga pomóc Ci w budowie wiaty.
Wykonanie wiaty – przygotowanie terenu
Teren pod zadaszenie powinien zostać utwardzony. Inwestorzy chętnie przyszłe miejsce postojowe zabudowują kostką brukową. Taka nawierzchnia ma również tą zaletę że pozwala pozbyć się wody np. z pośniegowego błota. Inne sposoby to na utwardzenie nawierzchni to wysypanie i zagęszczenie kamienia lub wykorzystanie betonowych płyt ażurowych. Ważnym jest żeby teren pod zadaszeniem był nieco podniesiony, co sprawi że woda opadowa z podjazdu nie będzie się gromadziła pod zadaszeniem.
Budowa konstrukcji nośnej wiaty
Konstrukcja nośna to najczęściej słupki o przekroju co najmniej 8 x 8 cm wykonane z wysuszonego drewna iglastego, najczęściej jest nim sosna. Taki materiał nie będzie się krzywił ani nadmiernie pękał a jego odporność na warunki atmosferyczne jest bardzo dobra. Pionowa konstrukcja jest spinana wieńcem z belek o tym samym przekroju, które stanowią oparcie dla przyszłej konstrukcji dachu. Wszelkie elementy konstrukcji wiaty są łączone tradycyjnymi złączami ciesielskimi lub przy użyciu łączników stalowych mocowanych ocynkowanymi gwoździami. Jeżeli sztywność takiej konstrukcji jest niewystarczająca w narożach montuje się dodatkowe usztywnienia w postaci skośnych belek.
Dach wiaty
Dach to ostatni i zarazem bardzo ważny element wiaty. W zależności od wytrzymałości konstrukcji wiaty oraz kąta nachylenia dachu oferowane są różne materiały na wykonanie zadaszenia. Wśród nich dominują materiały lekkie takie jak blachodachówka, blachotrapez, poliwęglan czy gont bitumiczny. W przeciwieństwie do nich występuje również dachówka cementowa lub ceramiczna. Takie pokrycie dachu jest jednak dużo bardziej wymagające względem wytrzymałości samej konstrukcji. Trzeba również pamiętać by zapewnić właściwy odpływ deszczu - kąt nachylenia dachu musi mieć powyżej 16 stopni.
Jesli do wiaty garazowej potrzebujesz jeszcze altanę ogrodową, zobacz do naszego artykułu o altanach ogrodowych.